Forbes Romania - 28 ianuarie 2014
Să dăm „cărțile pe față” și să vorbim despre clienții publicitari, cu bune și cu rele! Așa cum îi văd oamenii de publicitate. În fond, ce vor publicitarii de la clienții? Nu numai bugete mai mari. Vor și altceva. Aflați mai jos!
Sorin Popescu, Managing Director Sud-Est Production
Forbes: Care este atitudinea dvs, în general, față de clienții publicitari?
Sorin Popescu: Cred că cea mai bună politică, cea care îți poate ușura foarte mult munca ta și a echipei tale, este să încerci să înțelegi fiecare client în parte. Atât cât se poate, evident. Dar să nu folosești șabloane. A, și să nu crezi că tu știi întotdeauna mai bine. Experiența de atâția ani în publicitate și diversitatea clienților și proiectelor la care am lucrat mi-au arătat că cel mai bine e să începi prin a asculta. Și așa ai șansa să propui clientului ceva cât mai aprope de ce își imaginase el.
Pe de altă parte, sigur că au fost și cazuri în care, deși știam că ce-am propus noi era mult mai aproape de „adevăr”, am sfârșit spunând cu amărăciune: „Clientul are întotdeauna dreptate”. Că, vorba aia… „așa e în tenis”.
Forbes: Încercați să faceți un „portret robot” al clientului publicitar de pe piața românească?
Sorin Popescu: Am întâlnit mai multe tipologii. Am întâlnit oameni din companii mari pentru care munca noastră părea ceva atât de mic în comparație cu „grandoarea” activității lor, iar chestia asta cu publicitatea era un fel de corvoadă. Pe principiul: „Da, asta e! Nu ne place dar trebuie să facem și asta”.
Așa cum am întâlnit și persoane foarte, foarte interesate și, la rândul lor foarte creative, colaborarea fiind o adevărată plăcere. Până la urmă, cred că este și vorba despre o anumită chimie și de o anumita calitate a comunicării. Probabil că unii dintre cei mai dragi clienți mie altora li s-au părut adevărate coșmaruri. Și invers.
Forbes: Cel mai bun client este cel care plătește la timp, conform contractului?
Sorin Popescu: Ei, aici ar trebui să fim ipocriți să nu recunoaștem că ne plac oamenii serioși. Adică, acei clienți care își onorează partea lor de înțelegere, care astfel arată și că ne respectă. În comparație cu cei care, neplătindu-ne, ne pun în pericol chiar existența ca firmă. Sigur că ar trebui să existe și alte caracteristici pentru a-l putea ridica la rangul de cel mai bun client: persoana/persoane informate, calificate, creative, deschise la minte. Cred că deja cerem prea mult, nu?
Forbes: Ați luat „țeapă” de la vreun client? (n-a platit, a furat proiectul propus de dvs, etc)
Sorin Popescu: Ce să zic, că m-a ferit Dumnezeu? Sau că m-am priceput eu să fac în așa fel încât să nu intru în astfel de situații neplăcute? Poate și una și alta. Ideea e că am lucrat cu profesioniști pentru care noțiunea de țeapă nu există în vocabular.
Forbes: Care este viziunea dumneavoastră despre clientul ideal?
Sorin Popescu: Există așa ceva? Dacă da, atunci răspunsul este cel de mai sus: o combinație fericită de seriozitate, minte și educație. La care să se adauge acea chimie despre care vorbeam.